Rapport från magnetröntgen

Har äntligen fått reda på vad som hänt med mitt knä.
Till en början var det MCL - medial cruciate ligament (ledbandet på insidan av knät) som hade blivit utsträckt till max utan att gå av, men har därefter läkt ihop av sig självt.
Mitt ACL - anterior cruciate ligament (främre korsbandet) har gått av helt där det är fäst vid menisken, dvs om jag tyder rapporten jag fått rätt och förstod ortopeden.

Fortsatt "sjukskriven" 1 månad till och har fått i uppgift att cykla, gå, träna upp musklerna och rörligheten tills jag ska se honom igen om en månad. Om jag fortfarande har värk så ska han dagen efter göra en mindre titthålsoperation för att ta bort slagg och göra rent, utan att jag behöver stå i någon kö. En större operation där dom lär sätta in ett nytt korsband som dom tar från någonstans i benet kommer att göras i Sverige tror jag. Väntetiden här är för lång och man kan vänta med den operationen tills jag känner mig redo. 6 månader. 1 år, 2-5 år, spelar ingen roll enligt honom.

Kort o gott slänger jag in sammanfattningen av rapporten för er som gillar doktorspråket i engelsk version och ni som orkar bry er i vad som sker.....

"CONCLUSION: Very extensive marrow oedema with full thickness tear of the meniscocapsular ligament in the medial compartment and of the ACL. The menisci and collateral ligaments are intact."


O orkar ni bry er ännu mer, googla orden ni inte förstår o titta på bilder, har själv precis tittat runt lite och orkar inte göra om det och länka alla bilder för att visa vad det är :)

Ha de gott allesammans!

CIAO!

Kommentarer
Postat av: Emil

Hoppas allt går bra med knät då. Får vila upp dig nu.



Ha det gott!

/Emil

2010-08-21 @ 11:28:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0