jakt/fiske och BULLRIDE! 31 maj - 8 juni

Vi har hunnit med en del under tiden vi varit här. Som nämnt tidigare så blev det rodeo - för robins del. Han red på 2st olika bulls och vi filmade det hela. Såg riktigt kul ut, men ack va farligt. Efter 2 rid så blev det ganska mörkt och vi avslutade för dagen. Resten av denna vecka har vi spenderat mesta tiden på att vara ut i naturen och fiskat och jagat. Det vi jagat eller försökt att jaga är det mesta som kom i vår väg antar jag. Inte för vi sköt vilt omkring oss eller så.. men vi hade önskemål om att hitta på en vattenbuffel, krokodil eller vildsvin. Vi har tagit med fiskespöet ut 4-5 dagar och inte fått en enda barramundi, helt otroligt. Folk säger att vill ni fånga en barra så ska ni göra det i big river. Antar att eftersom det inte hänt under tiden vi varit här så kommer vi nog aldrig fånga en. Men fan ta den som ger sig eller va säger man.

Dagen efter drog vi ut till roper bar som ligger några bil bort. Där träffade vi på några aboriginer med militärer som precis fångat en barramundi. Vi vadade ut efter den gjutna plattan som går över till andra sidan 100 meter bort och börjar kasta. Ett par bilar åker förbi där vi står innan en polisbil från andra sidan kommer och frågar robin ifall vi vet om att det finns krokodiler där (ser vi så turistiga ut eller hade dom precis sett en? Gissar på det första) Står och kastar ett par kast till innan vi bestämmer oss för att byta drag. På vägen tillbaka går en militär ut till stället där vi stått, kastar 2 max 3 kast och drar upp en fin barramundi.. Lite sur blev man allt!

På fyrhjulingen ut till fisket en annan dag därpå så såg vi 2 st dingos (vildhundar), som sedan sprang iväg så fort vi öppnade grinden bort mot fiskestället. Vi brydde oss inte så mycket mer om det utan drog och fiskade. Vi stog o fiskade vid strandkanten ett tag, sen vadade vi vidare ut mot små öar. Ganska pirrigt i magen när man vet att det finns krokodiler i vattnet, men det gick allt bra, sen hade vi ju våran lilla jakthund buster som är en klenis så lite säkra kände vi oss. Väl vid fisket hörde vi hundskall och en råmande ko, antog att dom hade tagit sig en ko/tjur/kalv eller vad det nu var. På vägen tillbaka åkte vi in där vi sett dom och viola där låg en död kalv. Väl hemma berättade vi det och vi fick börja ta med oss gevär ut på fisketurerna utifall vi såg något.

I slutet kombinerade vi jakten och fisket. Vi var ut och letade efter dingos, lyckades se en i närheten en annan dag men alldeles för långt bort för att skjutas. Vi har tagit med fint kött och haft som bete för att försöka skjuta en krokodil så vi kan göra oss halsband och boots av tänder och skinn. På båda ställerna vi haft ut så har vi sett spår efter krokodilernas fötter och att dom hasat sig ner i vattnet efter de tagit vårat byte. På sista stället där vi hade lagt ut bytet vart borta på någon timme medans vi var ute och tittade efter vildsvin. Med våran tur så hittade vi inga vildsvin heller, utan istället så körde vi fast bilen i träsket. Långt bort hemifrån så var man inte direkt sugen på att börja gå. Vi hittade en bush-jack bak på flaket och försökte komma på hur den fungerade, pumpade upp bilen, la under massa gamla trädgrenar och sen fick det bli fullgas tills bilen var på det torra.

Vi har matat krokodilerna ett par dagar, eftersom köttet som var menat att ätas av oss under helgen när vi var ensamma hade gått åt som bete, så hittade vi en liten skippy precis som planerat. Robin "fixade biffen" och fick kängurun att springa mot vattnet där vi matat en av krokodilerna. Slice n dice slängde ur inälvorna i vattet, som serverat på silverfat fick en rovfågel tag på dom sen packade vi ihop mot andra krokodilstället. Vi satt fast en fin bit känguru på våran dunk till flöte och kastade ut den, band fast repet i trädet och drog mot träsket för att leta vildsvin ännu en gång. Vi såg ett vildsvin som sprang iväg någon dag innan så vi bestämde oss för att stanna våran bil vid ett vattenhål strax innan där vi körde fast någon dag innan och sen ta varsitt gevär och gå så vi inte körde fast. Vi gick och pratade och hörde efter 200 meter att det var nånting större än en fågel som var i till vänster sida vid vattnet. Hörde ljud från höger sida och tittade dit, där satt vildsvinen i sitt område och grymtade. Sa till robin att vi hade ett helt gäng på höger sida och vi tog sikte.
Svårt att se svinen i det höga gräset blev vi tvingande till att stå och skjuta. 1 skott, 1 vildsvin, perfekt träff - headshot! "Fick han!" skrek jag o fattade först inte att jag hade lyckats, han bara rasade ihop på stället där jag sköt honom. Ljudet av skottet fick alla andra 8-10st att springa ifrån oss i det höga gräset och tyvärr så fick vi ingen mer. Denna gång hade vi våran bil och jagade med så vi fick möblera om lite. En död känguru i kylboxen sen en död gris i skuffen. Den ihoprullade madrassen slängde vi på taket och surrade fast med nåt litet snöre. Väl hemma lånade vi knivar, åkte iväg från huset en bit, hängde upp den i ett träd och började rensa och flå den, tillbaka till skjulet och hängde den på tork.

Efter vår jaktlycka så var det dags för rodeo igen, jag ville ju pröva innan vi drog härifrån vilket var dagen efter.
(Vi har bokat in bilen på service) Vi klädde om till cowboys, jeans och skjorta som vanligt, hatten på, sen gick vi ner mot yarden. Jag blev första man ut, hoppade på tjuren GANSKA nervös, tapp hjälpte mig o spänna fast handen i repet sen var det bara att hålla i sig när han öppnade grinden. Höll mig kvar 4-5 sekunder vilket är okej tycker jag. 8sekunder ska man sitta för att få ett godkänt åk på tävlingar. När jag flög av blev det en sorts akrobatisk volt och landande på skuldran, sen var det bara att springa tillbaka för att inte bli stångad.
Robin stod på tur och nu var det hans tur att bli fastspänd, jag hjälpte han och det blev lite för löst. Innan den rusade ut från gaten så stod den bara still och tittade på en hund åt fel håll, men när han väl sprang ut blev det action igen, yihaww!
Robin lyckades hålla i sig i 3 sekunder detta åk, det var inte hans bästa men han red iallafall!
Tapp hade radat upp 5 tjurar eller något sånt så han fråga om jag var redo igen men jag bad han rida först för att visa. Tyvärr så började mörkret komma in så filmen på hans tur blev inte så bra (lätt 8 sekunder innan han hoppade av självmant och landade på fötterna). Efter ha fått ont i röven och lite öm i handen som jag hållt i repet med bestämde jag mig för att rida en gång till. Jag gick till en tjur jag trodde såg snäll ut, men han va aggressiv som tusan när man väl stod bredvid och vi höll på att slänga repet runt han. Jag stog i flera minuter och fegade ur, frågade vad tapp trodde och han sa att tjuren va lugn igen haha. Efter många om och men så spände vi fast handen i repet, satt mig efter ett tag på ryggen och sen var det dags! Inte många sekunder, men jag flög av. Jag landade med högra foten i backen och hörde det small och inte var så skönt runt knäskålen. Kunde inte tänka så mycket mer på det för tjuren kom i språng mot mig och jag såg hans mördarblick och den stora skallen komma fort och närmre. Han stångade mig så jag flög ett par meter framåt sen hoppade han över mig som tur var!
Jävla läskigt och otäckt måste jag säga. Dom jagade iväg tjuren för att skydda mig och när jag ställer mig upp så viker sig benet åt ett håll det inte ska kunna vikas åt. Av chocken så kände jag ingen smärta mer än att jag halta lite lätt och det var otäckt att benet vek sig i sidled. Spyfärdig fick jag hjälp till en säker plats på andra sidan grinden och lägga mig ner för att hämta andan. Bultande smärta, stekhet och svettig fick jag en kall öl att kyla pannan med. Robin hämta fyrhjulingen och körde mig till huset. De ringde om råd hos doktorn och jag fick ligga på en madrass med is på knät för att återhämta mig. Efter någon timme kändes det mycket bättre när man ligger och sitter. Nu kan man kryssa av bullride/rode på sin bucket list!

Var till sjukhuset dagen efter och fick det uppkollat, fick åka ambulans dit, sen tog dom röntgen och börja slita i benet för att kolla så allt stod rätt till. Enligt doktorn så var det en fet sträckning i ligamentet som håller knät på plats och att jag ska få hoppa på styltor en vecka och sen besöka doktorn igen. Hoppas på att han har rätt och att det blir bra snart så man får ge sig på nya äventyr. Skönt är det inte, haft hög feber när jag försöker sova + att man är mörbultad i hela kroppen så man knappt kan vända sig och avslutligen illamående på det. Nu kan det bara bli bättre iallafall!


Höll nästan på att glömma en sak! Robin fick sig en liten spark på vaden men allt är okej! När vi var inne och jag låg på madrassen med is och shannon satt i telefonen med doktorn för att höra ifall knät kunde vara ur led så satt robin och tuggade så gott på sin steak-sandwich och pang så smäller det till i hans käke så den for ur led eller liknande. Tog robin ungefär 1 timme och avsluta mackan som annars skulle tagit några minuter.


Ha de gott alla vänner

Ciao!

Kommentarer
Postat av: Anonym

men nu får ni väl ta det lite lugnt grabbar, måste ni göra allt ? även om det är farligt!!!!!!

2010-06-10 @ 11:37:32
Postat av: Danne

ja vi ska försöka ta det lungt. Vi ville prova och det gick ju bra till en början! Hoppas allt är bra där hemma, vem de nu va som skrev!



2010-06-10 @ 18:19:42
URL: http://fusse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0