Jumping crocodiles och Kakadu national park

9e maj och fram tills idag den 12e maj har vi unnat oss lite smått och gott! Vi började med att stanna till på vägen och köpte varsin biljett till jumping crocodile cruises. Båtfärden varade en timme och vi cruisade längst adelaide river. En bra kapten som förklarade för oss ynka 10 personer som betalat för färden allt möjligt om hur de lever, antal osv. De hade t.o.m döpt dom :) Det kryllade av dom iallafall och de blev matade med fläskkött på ett tillverkat metspö. Inget märkvärdigt att de simmade upp men jag tror vi missade den bästa hopparen. Den honan kunde hoppa så hela kropp + svans var över ytan. De vi såg klarade knappt få upp bakbenen haha. Höjdpunkten med den resan var att få se den 1-benta fighterkrokodilen på ca 800kg (sweetheartstorlek) För att sedan få se kungen av rivern, the croc named Aggro! Han vägde ungefär 1000kg och var strax över 6m stor. Han skulle kunna vägga 1100kg men har haft en tuff säsong med många brudkrokodiler, kommer inte ihåg hur många fruar och hur många månader de höll på men han hade fått sig en rejäl workout. Dom lockade upp han i leran där vi parkerat båten, matade honom så fick man gå ut och ta kort knappt 1 meter ifrån. Därefter vände vi och på vägen tillbaka matade dom fåglarna som fångade köttbitarna i luften om dom kom i rätt läge. Inte så intressant efter man sett samma 15 fåglar som jagar samma lilla köttbitar.

Väl framme i kakadu så har vi skådat Ubirr, suttit och sett solnedgången där, det sägs vara en av universums finaste platser att skåda det på. De sägs att det är där crocodile dundee står och vevar med snöret när han ska ringa i filmen. Det är fan det fränaste, oavsett om solnedgången va fin eller inte ;) Vi bokade även en flygtur på en timme till dagen efter och det var lite väl överskattat. Visst fick vi se sånt inte folk annars får se, plus att alla vägar till de kända vattenfallen "Jim jim falls" och "Twin falls" var stängda. Men med plan får man ju se sånt och det är ju gott. Svårt att få fina bilder, men vem vill lägga ut minst dubbla pengarna på att åka helikopter. Så häftigt var det inte om man jämnför med Litchfield (ja jag pratar bättre om det för det var bättre på många o nästan alla sätt) Vi fick också se landningsbanan som visas i dundefilmerna, en mining town och lite annat smått o gott. Man måste vara där för att uppleva och korten får fungera som minne för vad man sett. Efter flygturen åkte vi och badade på ett ställe som jag glömt namnet på redan, får kolla upp det i kartan senare. Iallafall så var det 1 mil från stora vägen till parkeringen, sen 3-4km vandring. Riktigt mysigt att gå i regnskogen och solen steker på så man nästan svimmar av. Väl framme är ett dopp riktigt uppfriskande! Vi mötte 5 personer efter halva vägen som lämnat stället och framme vid badplatsen som känns som en tropisk pool var en grupp turister på tour. En guide som var med för att lära sig bli guide pratade lite med oss sen kom resten av gruppen. Vi stannade inte så länge utan låg och flöt omkring en 30 min innan vi drog tillbaka. Vi tänkte försöka hinna med att åka Yellow water cruise som ligger kanske 7 mil från badstället. När vi kom fram och frågade vad det kostade och om plats fanns så bestämde vi oss ganska snart att inte åka. Det kostade 50 dollar mer (per skalle) än vad vi fått reda på så vi pratade lite fort ihop oss om att åka tillbaka till Katherine för att köra Katherine Gorge innan helgens alla turister kommer. 3 timmars körning så är vi äntligen framme till "våran" lya som vi jämt fått stanna i. Tvättat kläder, lagat en god pasta/kycklingsallad till äventyret vi ska ut på och fått oss en svalkande dusch. Återkommer med mer efter kanotturen och tältningen i Katherine Gorge!

Ja just, för övrigt så håller bilen på att skära ihop. Vi antar det är växellådan som håller på att gå åt h-vete. Ska försöka få det uppkollat snarast!