4 veckor med Igor, Markus och Robin

Tänkte försöka skriva lite om den sista månaden när Robin och jag har haft finbesök av Igor och Markus.
Eftersom vi haft endast 4 veckor på oss att bränna igenom vårat fina schema så har jag inte haft tid att uppdatera
bloggen under denna tid, inte ens orkat skriva blogg offline. Jag kollar lite snabbt igenom korten vi tagit och skriver därefter.

Darwin - Mataranka

Robin och jag körde upp till Darwin 2 dagar innan grabbarna grus skulle landa så vi kunde ordna allt innan vi började tokresan som
4 pers istället för 2, de hade själva en resa med flyg och väntetid framför sig på typ 40+ timmar. Vi åkte och mötte upp dom på
flygplatsen den 30e september och åkte direkt tillbaka till familjen Quartermass där vi stannade över natten. Det bjöds på BBQ och
vi drack lite öl och satt o pratade och visade bilder från resan. Vi la oss ganska tidigt eftersom vi skulle åka iväg tidigt dagen
därpå. Första stoppet var vid Litchfield National Park för att visa dom vattenfall och bada vid vattenfall och andra fina platser.
Andra dagen hade vi bokat 2 dubbelkanoter till Katherine Gorge. Vi spenderade en heldag i Gorgen och paddlade runt i den helt underbara
miljön. Stora klippväggar på var sida om vattnet, fint väder, varmt i vattnet och ett gott sällskap!
När vi hade paddlat klart så hoppa vi in i bilen och drog mot Mataranka till Mick o Maryannes ställe och hade en sorts avskedsfest där.
Tror det uppskattades att vi kom dit och att grabbarna fick hålla låda för jag har då aldrig sett mick skratta så mycket så han grät, helkul!


Mataranka - Big River


Dagen efter var det dags för lite äventyr hemma hos Daniel&Shannon Tapp. Så packa in allt i bilen och brände ut ca 20 mil ut till bushen.
Vi tog ut Markus o Igor på lite offroad körning över vattendrag och drog till hans egna vattenfall och visade dom det. Sen fick dom
gå ut till deras trädgård utanför huset o klappa kängurun på 6mån dom har där m.m. Tapp tog oss ut på lite jakt, han sköt en krokodil för ingen
annan såg den, vi jagade vildsvin och tjurar med bilen offroad, höll på att köra över ett annat svin som låg i ett hål, tror att bara robin
och igor såg det eftersom dom stod på flaket. Robin smög efter en vattenbuffel med kniv fast ångrade sig o sprang tillbaks till bilen.
En riktigt kul outback upplevelse för alla även fast vi själva varit där ute så länge.
Senare på kvällen blev det bullride för dom som inte är så skadade (me). Jag agerade kameraman och filmade när dom andra red.
Inga större skador på någon förutom att Markus fick ett blåmärke större än jag sett någon gång. Borde finnas på hans FB ifall ni e sugna o kika.


Alla filmer o bilder kommer vi slänga upp sen, förmodligen på facebook. Blir svårt att slänga upp dom här när det knappt finns internet
som funkar som det ska. Men hittar jag på nåt nät när jag har min dator så slänger jag upp det samtidigt som bloggen.

Mataranka - Cairns

Efter bullride och allt vad det nu heter brände vi på mot östkusten och stannade till vid dundees pub för att ta en öl. Totaltdött ställe
mitt i igenstans. Vi var givetvis de enda gästerna och någon enstaka bil åkte förbi, men annars totaldött. Efter besöket åkte vi vidare
mot östkusten för att hamna uppe i Cairns. Resan mellan Mataranka och Cairns tog oss 3 dagar, 2 nätter = en bra bit.
Vi stannade i Cairns 2 dagar, åkte upp till Port douglas i 2 dagar som ligger 7.5mil norrut om Cairns. cairns va inte riktigt min grej men
Port Douglas var riktigt fint och ett skönt pittoreskt (stavning) samhälle.

Port douglas - Townsville

stanna 1 natt där.

Townsville - Mannys familj utanför Airle beach och sov över natten.

Vid Airle beach hade vi bokat en 2dagar/2nätter segling ut till Whitsundays, ett område som har 74 öar (om jag minns rätt)
Paradiset för mig iallafall. Vi stannade vid Whitehaven beach för att bada och titta på små hajar, massa stingrockor, sjöstjärnor
och folk sprang för livet när dom såg Jellyfish i vattnet (maneter som e skapligt giftiga), själv såg jag ingen.
När vi snorklade har jag för mig att igor såg en manet o simmade på som tusan däremot :P
Det coolaste jag gjort i mitt liv var att snorkla bredvid en stor havssköldpadda, fy tusan va häftigt att dyka ner och simma i samma
slöa takt som en sån turtle. Han chillade runt o tittade bara. Simmade med fram (fötter,armar,ben,paddlar) och styrde med dom bakre.
Som tur är så var igor på ett annat ställe med kameran så inga bilder på det. Kanske ifall någon annan på resan filmade. Får kika runt på
facebook ifall jag hittar någon där. Hur som så var resan riktigt rolig och värt varenda öre.

Airle Beach - Fraser Island

Brände på ca 90-100 mil rakt på ner till hamnen som tar en över till Fraser island.
Vi kom fram typ 3 på morgonen så jag som körde biten dit var skapligt trött när vi skulle upp vid 7. Vi bokade en biljett med båten
och åkte över. Riktigt häftigt ställe även detta - världens största sandö - och där var vi. Med våran 4x4 bil, grymt sällskap och hela ön
framför oss. Vi brände runt inne på ön och ut till Lake Mackenzie, badade i det kristallklara vattnet som låg fint till med massa eukalyptusträd
som täckte världen runtom. Vi brände runt ön båda inland och ute på stranden längs havet. Stannade till vid vraket Maheno (om jag minns rätt)
tog lite kort och körde vidare. Sprang man runt i sanden på stranden så lät det som snö. Lät riktigt udda när man körde bil över den sanden
som låg som lösa högar mitt på stranden titt som tätt. Vi fick nog av ön ganska snabbt och tiden började rinna iväg så vi däckade av i bilen,
och på morgonen därpå drog vi direkt till färjan och frågade om vi fick åka hem tidigare än våran biljett var bokat som, det gick vägen!


Fraser Island - Brisbane

Brisbane - Surfers Paradise

Stannade hos ett äldre par som var morföräldrar till robins jobbarkompis i Malapanya.
Bodde på en resort som hade 40 våningar. Vi hade tillgång till privat gym, bubbelpool som räckte till 30 pers samtidigt en innepool, torrbastu,
ångbastu, iskall minipool för o kyla sig. Ute hade dom egen strand och sötvatten som pool, sen en till bubbelpool ute och en vanlig pool.
Tror jag fick med allt :) Balkongutsikten var ut mot poolerna och v8 supercars pitstop. Vi har det bra ofta som får bo gratis på fina ställen.


Surfers - brisbane

Firade manny på hans 30årsdag. Började hemma hos han, åt lite pizza o chips, cigarr o dricka.
Ut på krogen och hade en riktigt rolig kväll. Även där.

brisbane - surfers

Ja va säger man om surfers.... skönt ställe. Gick på någon sorts pubcrawl, kändes som att dagcenter gick igenom staden och sjöng.
Men det slutade väl roligare när man kom ifrån alla som var med och det blev mer utblandat.
Staden ser så Miami ut, massa brudar, vältränade spännbögar, folk som surfar, och så kom vi dit samma helg som v8 supercars tävlingen
var. Mycket mycket folk!

Surfers - Byron bay

I byron bay stannade vi 2 nätter på ett hostel som lukta fan själv iallafall. I ett 14bäddars rum bodde vi. Tur vi inte stannade på rummet så värst mycket.
Vi drog till Nimbin - ett ställe känt för Hippies&ganjarökare. Vi åkte dit och kollade på deras museum, då förstår man att dom måste haft nåt extra
i kroppen för att komma på alla skumma saker. De 2 timmarna vi spenderade där innefattade bara museumet, blev tillfrågad 2-5 gånger per person om vi
ville handla gräs, sen åt vi frukost som inte smakade något alls. Torrt o bara blä. Vi brände på efter frukosten tillbaks till byron bay och hyrde
surfbrädor. Första gången vi surfade allihop och det va riktigt kul. Ganska svårt att surfa med de små brädorna när vågorna var små. Fick 2 stora vågor
rätt i huvudet så de kändes som man var i en torktumlare. Men vi lyckades surfa några gånger var iallafall. Dyngförkyld med hög feber, halsont, täpt i näsan och öronvärk dagen efter så sov jag till 9 medans de andra åkte iväg vid 7 och skulle surfa igen. Därefter åt vi frukost på subway och brände vidare mot sydney.

Byron bay - sydney

Kort o gott, kom fram till sydney 22, bokade in på ett hotell nära flygplatsen, packade iordning alla väskor, duschade och somnade.
Dagen efter hade vi några timmar på oss så vi drog till flygplatsen med bilen och packningen och parkerade där för att åka tåg in till stan.
VI åkte till Opera huset och tog lite bilder på byggnaden och sydney harbour bridge som ligger på samma ställe.
Igor o markus skulle handla någon booomerang, kängrupung, vykort m.m. Vi åt frukost i närheten av operahuset sen sprang vi runt 4 kvarter och åkte tillbaka till flygplatsen och vinkade av Markus och Igor. En halvstressig resa men vi har hunnit med riktigt mycket.


Sydney - Narromine


Har skrivit lite kort o gott om vad vi gjort men orkar inte gå in på detaljer dels för att det är drygt att skriva och antar att läsningen blir jobbig när inläggen blir så långa. Sen som sagt, man ska ha något att berätta när man kommer hem (om man kommer hem)!
Robin o jag brände från sydney direkt till Narromine och här ska vi vara ett tag och jobba ihop pengar till nästa resa mot Nya zealand.
Tills nästa update och äventyr så får ni ha de gott och jag ursäktar om läsningen blir svår och jobbig ibland. Får försöka skärpa mig :)

Ciao!

Kommentarer
Postat av: Jonas

Tjena Danne! Det låter helt underbart och bara kunna ta dagarna som dom kommer istället för att ha samma rutiner vecka ut och vecka in.



Ha det bra! Ser fram emot nästa inlägg.

2010-10-28 @ 09:05:51
Postat av: mamma

Vad då ? om jag kommer hem?

2010-10-28 @ 20:36:08
Postat av: Frida

Åååh vad härligt ni verkar ha det!! =)

2010-10-30 @ 23:18:39
Postat av: Ilbäcks

Säger som din Mamma! Vadå om jag kommer hem?? Klart du ska hem!(En sväng iaf.)

2010-11-04 @ 15:13:46
Postat av: Grinders.se

Hej – Vi söker just nu fler bloggare som vill tjäna extrapengar på sin blogg genom att sälja sponsrade inlägg och annonsplats till företag som vi samarbetar med. Är du intresserad kan du läsa om hur detta fungerar här: http://www.grinders.se/page/about

Med vänlig hälsning

/Grinders.se

2010-12-13 @ 23:18:59
URL: http://www.grinders.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0